Project omschrijving

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

Waterschapsverkiezingen 2023

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) is een waterschap in Midden-Nederland. Daar zorgt de organisatie voor veilige dijken, schoon oppervlaktewater en droge voeten. Hoe ze dat doet en welke keuzes ze daarbij maakt? Daar beslist de inwoner over mee, door te stemmen tijdens de waterschapsverkiezingen.

“Wij zoeken een tijdelijke collega die de campagne voor de waterschapsverkiezingen verzorgt én meer (jonge) inwoners naar de stembus trekt.”

HDSR zoekt iemand die overloopt van creatieve ideeën en het aandurft om het roer om te gooien. Laat dat maar aan Josje over.

Schakelen tussen doelgroepen

Bij de organisatie van de waterschapsverkiezingen komt veel kijken. Binnen het campagneteam waren er vier pijlers. Juridische zaken, inwerkdagen, coalitievorming en communicatie. Josje speelde vanuit communicatie op alle gebieden een rol. Ze focuste zich niet alleen op inwoners, maar ook op het informeren van nieuwe partijen, het ontwikkelen van communicatiemiddelen voor de inwerkdagen en het maken van een handboek voor de coalitievorming. Oh, en laten we ook de tsunami van persaanvragen niet vergeten. Kortom, er werd flink geschakeld tussen doelgroepen.

“Het blijft bijzonder idee dat je als derde persoon in de organisatie de verkiezingsuitslag weet”

Meer bewustwording = meer stemmers

Veel (jonge) mensen weten niet wat een waterschap doet. Dat zorgt ervoor dat zij niet gaan stemmen. Wil je een hogere opkomst, dan moet je daar als eerste verandering in brengen. Maar hoe? Josje gooide het roer om door de landelijke campagne van de Unie van Waterschappen naar een regionale campagne te vertalen. Zo bracht ze het onderwerp dichter bij de inwoners. Ook kreeg de kieswijzer een upgrade naar een 360° variant. Zo kwam de kiezer letterlijk en figuurlijk niet voor verrassingen te staan.

Keuzes maken

Kiezen kan lastig zijn. Zeker als je overloopt van goede ideeën en je ze het liefst allemaal wil uitvoeren. Dan komt toch het onderwerp ‘budget’ om de hoek kijken. Durf je te investeren in een nieuwe aanpak of kies je voor een veilige, bekende optie? Josje wist bij HDSR politieke belangen en slimme communicatie acties samen te brengen in één doelgerichte campagne.

“De verkiezingsopkomst was bijna 3,5% hoger dan tijdens de verkiezingen van vier jaar geleden. Daar heeft de campagne absoluut een rol in gespeeld.”

Resultaat

Josje wist de verwachtingen te overtreffen. Ze maakte inwoners bewust van de belangrijke rol van het waterschap en richtte zich meer op de jonge kiezer. Het resultaat van de campagne? Een opkomst die bijna 3,5% hoger was dan het jaar ervoor.

Meer weten over dit project? Bel met Ster op 073-7200750.

“Voordat ik aan de opdracht begon, wist ik niet eens wat een waterschap precies deed. Nu is dat wel anders. De samenwerking met collega’s was echt top. Van het begin af aan was er een echt team-gevoel, wat ervoor zorgde dat ik continu op de hoogte was van wat er speelde. Zo wist ik zelfs als derde wat de verkiezingsuitslag was. Dat blijft een bijzonder idee. Door af te wijken van de bekende koers, kon ik het verschil maken binnen deze opdracht. Maar het vertrouwen en de betrokkenheid van de collega’s, die zorgden ervoor dat ik mijn werk nóg beter kon doen.”

~ Josje Kuijpers, Communicatieadviseur Ster

“We zijn blij dat zoveel mensen een stem hebben uitgebracht. Wonen, werken en recreëren is niet vanzelfsprekend in een laaggelegen land als Nederland. Het werk van het waterschap is belangrijker dan ooit. We hopen dat dit voor veel mensen een motivatie is geweest om te stemmen.”

~ Jeroen Haan, Dijkgraaf Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden