Project omschrijving

ABN AMRO

Verandercommunicatie Detecting Financial Crime

De maatschappij beschermen tegen financiële criminaliteit. Dat is de taak van de afdeling Detecting Financial Crime (DFC) bij ABN AMRO. Wil je die goed uitvoeren? Dan is het belangrijk om doelgericht en als één verbonden organisatie te werken. DFC onderging een transformatie om efficiënter en toekomstgerichter aan de slag te gaan. Muriël verzorgde de verandercommunicatie op interim-basis.

“Wij zoeken een communicatieadviseur die de verandercommunicatie rondom Detecting Financial Crime uitdenkt en uitvoert.”

Verwachtingen overtreffen

Beginnen bij het begin. Dat klinkt logisch, maar wordt lang niet altijd gedaan. Voor Muriël is het een gewoonte. Als eerste haalde ze de wensen en behoeften op bij haar collega’s. Want hoe kun je verwachtingen overtreffen als niet weet wat ze zijn? Daarnaast keek ze ook kritisch naar haar eigen rol: op welke manier kan ik de meeste waarde toevoegen? Zo trok ze bijvoorbeeld de organisatie van events naar zich toe.

Van stevige basis naar krachtige uitvoering

Structureren was het sleutelwoord tijdens deze opdracht. Er lag al een communicatieplan, maar deze had verdieping nodig. De transformatie van DFC had namelijk veel deelprojecten, die allemaal andere (interne) doelgroepen raakten. Muriël haalde informatie op bij het transformatieteam en de projectteams. Wat is er al gedaan? Wat gaat er nog gebeuren? En hoe kan communicatie helpen? Ze vertaalde de input naar een pragmatisch communicatieplan per project. Ook zorgde ze voor verbinding tussen de projectgroepen door hen te informeren over elkaars plannen.

Communicatiemiddelen en content

Dan is het tijd om te gaan communiceren. De uitdaging zat niet in het ontwikkelen van de middelen, maar in het stimuleren van het wij-gevoel. Heel belangrijk als je met 4.000 collega’s een organisatieverandering doormaakt. Nog belangrijker als je de verandering doormaakt in de coronatijd. Toch wist Muriël het samen met haar ABN AMRO-collega’s voor elkaar te krijgen. Onder andere door de boodschap steeds te toetsen bij de doelgroep.

Een greep uit de middelenproducties: Intranetartikelen, infographics, presentaties voor op de werkvloer, posters, video’s en nieuwsbrieven.

Een online event als communicatiemiddel

Als event-expert trok Muriël ook de organisatie van evenementen naar zich toe. Zo hielp ze bijvoorbeeld het nieuwjaarsevent te organiseren. Ook introduceerde ze het idee van een online Prison Escape en hielp ze om de opdrachten helemaal op de belevingswereld van DFC aan te laten sluiten. Het event was succesvol. Bijna iedereen deed eraan mee en de betrokkenheid was enorm. Het wij-gevoel werd steeds sterker.

“Door Muriëls inzet en betrokkenheid voelde ze als een vaste collega.”

Resultaat

Toen Muriël haar laatste dag had, kwamen haar collega’s naar haar toe: “Word jij ingehuurd? Wij dachten dat je vast onderdeel van het team was!” Dat zegt toch wat over de toewijding en betrokkenheid waarmee ze te werk ging. ABN AMRO was heel tevreden. Medewerkers wisten wat er binnen de organisatie gaande was, wisten wat ze mochten verwachten en voelden zich meer verbonden.

“Ik kijk heel tevreden terug op deze opdracht. Niet alleen hebben we voldaan aan de vraag. Ook liet ik ABN AMRO zien hoe belangrijk het is om medewerkers onderdeel van een verandering te maken. Daarnaast liet ik de organisatie ervaren dat een goed startdocument veel meer voordelen heeft dan meteen te gaan rennen. Mijn aanpak zorgde voor doelgerichte en succesvolle communicatie. Ik hoop dat hij dat ook op langere termijn blijft doen.”

~ Muriël den Tuinder, Eigenaar Ster & Communicatieadviseur

Meer weten over dit project? Bel met Ster op 073-7200750.