Project omschrijving

Allerzorg

Fusiecommunicatie

Soms heb je van die opdrachten die je in je hart sluit. Muriëls opdracht bij Allerzorg was er zo een. Deze ondernemende zorgorganisatie nam in de periode van 2 jaar wel 5 zorgorganisaties over. Ook verkocht ze een van haar onderdelen. Aan Muriël de taak om betrokkenen zo goed mogelijk door alle veranderingen heen te loodsen.

“Wij zoeken een fusiecommunicatieadviseur die alle communicatie kan verzorgen voor lopende en aankomende fusies.”

Meteen aan de slag

Eerste hulp bij verandercommunicatie? Muriël to the rescue! Eenmaal aangekomen op bestemming, begon ze meteen met ondersteunen. En met meteen, bedoelen we écht direct. De eerste overname werd de dag na haar start voltrokken, maar er ontbraken nog een aantal uitingen. Gelukkig zaten er in Muriëls (dokters)koffer de juiste tools om dat op te lossen. Persbericht hier, bewonersbrief daar. Beter. Maar laten we dat de volgende overnames anders doen.

Per overname een aanpak op maat

Zo gezegd zo gedaan. Nog 4 overnames en 1 verkoop te gaan. Muriël zorgde voor een aanpak en stappenplan voor de fusies en deelde deze ook met de medewerkers, het fusie- en het communicatieteam. Zo werd voor iedereen duidelijk wat er ging gebeuren. En bovendien ook waar iedereen naartoe werkt. Juist die betrokkenheid is cruciaal bij een succesvolle fusie.

Maar wat is het recept voor betrokkenheid? Dat is voor iedere organisatie anders en hangt sterk samen met de cultuur. Zo ervaarde Muriël dat ook. Neem bijvoorbeeld woon- en zorgvoorziening Bloemendael. Daar was de cultuur heel persoonlijk en wilden medewerkers graag betrokken worden. Muriël organiseerde zelfs een afscheidsfeest voor de directie. Tijdens het feest stond iedereen, ook de bewoners, dansend op straat.

“Verandercommunicatie in een zorgomgeving is heel anders dan bij een commerciële partij. De cliënt staat bij iedere medewerker centraal. Dat is wat bindt.”

Zet je Woonzorgconcept Compartijn daartegenover, dan zijn de verschillen enorm. Deze organisatie had veel meer behoefte aan duidelijkheid en transparantie. Wanneer kunnen we wat verwachten? En hoe kunnen we klachten voorkomen? Door iedere keer weer goed naar medewerkers te luisteren en een plan op maat te maken, zorgde Muriël voor geslaagde fusiecommunicatie.

Kennis delen

Ster gaat altijd voor een duurzame relatie met een opdrachtgever. En in ons werk laten we het liefst iets achter. Inspiratie, een nieuwe werkwijze of een compleet nieuw gedachtengoed. Zo deed Muriël dat ook in het geval van Allerzorg. Dé blauwdruk voor verandercommunicatie bestaat niet. Maar je kunt wel beschrijven hoe je die ontwikkelt. En waar je allemaal aan moet denken. Daarom maakte Muriël templates voor verschillende soorten fusies en overnames. Denk aan aandelentransacties of activa-passiva transacties. Daarnaast maakte ze een stappenplan voor interne communicatie.

“Ook vandaag de dag ziet Allerzorg Ster nog als dé partij voor verandercommunicatie.”

Resultaat

Ook vandaag de dag ziet Allerzorg ster nog als dé partij voor verandercommunicatie. De organisatie was dan ook meer dan tevreden met Muriëls inzet. Daarnaast maakt ze ook nog gebruik van de handvatten die Muriël achterliet. Al met al, een opdracht om trots op te zijn.

“De opdracht was heel solistisch. Ik was binnen de organisatie dé persoon voor verandercommunicatie. Van strategie tot uitvoering, een flinke verantwoordelijkheid. Soms wist ik ook dingen die collega’s nog niet mochten weten. Op zulke momenten is het goed om voor jezelf te noteren wat je wel en niet kunt zeggen. Dat ik zelfstandig opereerde, betekende niet dat ik mezelf afzonderde. Ik betrok collega’s nauw bij mijn aanpak en luisterde goed naar medewerkers van de fusie-organisaties. Alleen dan kom je tot een aanpak die werkt.”

~ Muriël den Tuinder, Eigenaar Ster & Communicatieadviseur

Meer weten over dit project? Bel met Ster op 073-7200750.