Wil jij je klanten echt centraal zetten? Leer dan je doelgroep kennen. Door persona’s te gebruiken. En dan hebben we het niet over of de doelgroep man of vrouw is. Maar over drijfveren, motivatie en behoeften. Een emotionele factor. Een persona is een levensechte personificatie van je héle doelgroep. Je creëert eigenlijk echte mensen. Zo toets je je product of dienst vanuit de ogen van de klant, als.. mens. Tikkeltje stereotypering, maar enorm handig bij het inrichten van je communicatie. Hoe je persona’s maakt en toepast? We leggen het uit met een voorbeeld.

Aankomende studenten

Op dit moment werken we bij een opleidingsinstituut aan de website, aan de optimalisatie van diverse opleidingspagina’s. We willen dus dat de website haar doelgroep maximaal bedient. De doelgroep is aankomende studenten. Zo rond de 15-16 jaar, HAVO, jongens en meiden, uit het hele land, maar vooral uit de omgeving. Nu gaan we op zoek naar diepgang. We willen het écht begrijpen en kruipen in de huid van. Wat is de motivatie om specifiek déze opleiding te doen. Welke vragen heeft hij? Maar ook, waar is deze student gevoelig voor? Waar wordt hij enthousiast van? Gedeelde interesses? En ook belangrijk, waar haakt hij op af? Of waar krijgt hij stress van? Maakt hij zich zorgen?

Doelgroep analyse

De antwoorden vinden we in een doelgroep analyse. We interviewen open dag bezoekers, docenten en verkennen de klantreis. Een klantreis is de weg die een student communicatief aflegt voordat hij definitief een opleiding kiest. We werken de persona per opleiding uit, niet per instituut. Dat maakt dat je echt andere keuzes maakt. En naar de opdrachtgever goed kunt motiveren waarom je deze keuzes adviseert.

Hoe je de persona gebruikt voor je communicatie

We weten na het maken van de persona’s wat de aankomende student belangrijk vindt. Dat zetten we minstens in de introtekst of bovenaan. We weten waar hij of zij zich mee wil identificeren, dat zetten we visueel sterk weg of laten dit in persoonlijke verhalen terugkomen. We weten wat zijn of haar intrinsieke motivatie aanwakkert, daar zetten we tekstueel op in. Dat te veel keuze stress geeft. Welke vakken moeilijk lijken, maar met toelichting best meevallen. Dat we met real life casussen een stage in het buitenland meer podium moeten geven. Dat hij of zij in contact wil komen met huidige studenten en we daarom whatsapp introduceren. Waar hij op afhaakt, verpakken we creatief.. in een ander jasje.

En zo gebruiken we de persona om heel gericht te targeten. Meer weten over het maken van persona’s? Neem contact met ons op!