Zag je hem ook staan? In de supermarkt. De ietwat hulpeloze man die het handgeschreven boodschappenlijstje van zijn vrouw niet begrijpt. Al bellend, “Schat, wat bedoel je precies met een grote bos dille, ongeveer 100 gram zonder steeltjes? Oh, zeg dat dan meteen.”

Iets met weinig woorden zeggen is een grotere kunst dan met veel woorden. Tot de kern komen is doorslaggevend voor goede communicatie. Ook in je zakelijke communicatie, zoals bij een toespraak of presentatie. Maar ook in een vergadering of functioneringsgesprek. Je website, een e-mail of blog. Tsja, waar niet eigenlijk?

De oplossing is simpel. Ga bij jezelf te rade, wat wil je vertellen? En wat wil je teweegbrengen bij de ander.

Probeer het eens. Bijvoorbeeld in een mail, houd het kort. Of als je aan het woord bent in een overleg. Kort, krachtig. Laat de details weg. Wees vriendelijk, maar blijf bij wat nu belangrijk is. Relevant voor de mensen die je mailt of om je heen zitten. Sluit af met je belangrijkste boodschap en de gewenste actie van de ander.

Laat ons het verduidelijken met een voorbeeld.

Van:

“Omdat de ramen zo vies zijn, worden ze ergens eind januari gezeemd. Het heeft ten slotte veel geregend de afgelopen periode. En door de wind is dat op de ramen terecht gekomen. De mensen van het raamwasbedrijf kunnen er niet bij als je de auto bij de ingang parkeert. Je weet wel, die parkeerplaats met slagboom. Ze nemen namelijk een hoogwerker mee. En anders kunnen ze niet bij de bovenste ramen. En die zijn juist zo vies.”

Naar:

“Vrijdag 25 januari komen de glazenwassers. Of je je auto die dag op de kleine parkeerplaats, aan de rechterzijde van het gebouw wilt parkeren. Je ontvangt nog een reminder per mail.”

Meer van dit soort tips? Of herken je dit bij jezelf? We helpen je graag tot de kern komen. Neem eens contact met ons op! En dan mag je je vraag zo lang maken als je zelf wilt.

De dille ligt trouwens in de koeling bij de versafdeling. Naast de munt en de koriander.