Bij de organisatie van een zakelijk event gaat het voor ons om de meerwaarde en impact voor onze klanten en hun relaties. Het is een marketingcommunicatie instrument dat emoties prikkelt en daarom enorm effectief kán zijn. Tenminste, als goed is nagedacht over de doelstellingen en álles tot in detail klopt. Dan staat een event in het geheugen van mensen gegrift en is het dus van wezenlijk belang geweest.

Met de komst van veel nieuwe technologieën bestaan er vandaag de dag duizend-en-een mogelijkheden om emoties te prikkelen. Een zakelijk event is tegenwoordig zó veel meer dan een verzameling staccato presentaties. Wij zetten 3 trends voor je op een rij.

1. Actie en interactie

Het is misschien een beetje een open deur, maar daarom niet minder belangrijk. Tijdens een event gaat het niet meer om zenden alleen. Leg de nadruk juist op het ontvangen van informatie. Vergeet grote plenaire sessies, organiseer deelsessies, workshops en groepsdiscussies. Ga het gesprek aan met je doelgroep. Doe dit in een werkvorm die verrast én past. Verzamel op deze manier belangrijke informatie. Zo zorg je voor échte connecties.

2. Totaalbeleving

Bij zakelijke events gaat het om de totaalbeleving. En deze is zeker niet beperkt tot de dag waarop het event plaatsvindt. Met (nieuwe) digitale tools is het mogelijk om een uitgebreide ervaring te creëren die ruim voor de dag zelf begint. Maar ook op de dag zelf speelt de ‘experience’ een cruciale rol. Met name de aankleding verdient extra aandacht. Kies voor een locatie en inrichting die past bij het onderwerp en de sfeer van het event.

3. Laat los

Een (zakelijk) event hoeft niet van begin tot eind te worden ingevuld door de organisatie. Durf de regie uit handen te geven en laat het publiek meebepalen in de agenda. Zet kaders, bepaal op hoofdlijnen én laat ruimte. Zorg bijvoorbeeld voor een selectie onderwerpen en aanwezige experts. Laat het publiek vervolgens bepalen wat zij precies over dit onderwerp willen horen. Ook kun je het programma op bepaalde momenten leeg laten. Op deze manier stimuleer je dat je bezoekers onderling gaan netwerken.

Benieuwd hoe wij een weergaloos evenement organiseren? Neem dan ons tienstappenplan door. Of neem contact op met Muriël via [email protected].