“Wij zoeken een tijdelijke collega die de campagne voor de waterschapsverkiezingen verzorgt én meer (jonge) inwoners naar de stembus trekt.” Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden zoekt iemand die overloopt van creatieve ideeën en het aandurft om het roer om te gooien.
Laat dat maar aan STER over.

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) is een waterschap in Midden-Nederland. Daar zorgt de organisatie voor veilige dijken, schoon oppervlaktewater en droge voeten. Hoe ze dat doet en welke keuzes ze daarbij maakt? Daar beslist de inwoner over mee, door te stemmen tijdens de waterschapsverkiezingen

Bij de organisatie van de waterschapsverkiezingen komt veel kijken. Binnen het campagneteam waren er vier pijlers. Juridische zaken, inwerkdagen, coalitievorming en communicatie. STER speelde vanuit communicatie op alle gebieden een rol. We focusten niet alleen op inwoners, maar ook op het informeren van nieuwe partijen, het ontwikkelen van communicatiemiddelen voor de inwerkdagen en het maken van een handboek voor de coalitievorming. Oh, en laten we ook de tsunami van persaanvragen niet vergeten. Kortom, er werd flink geschakeld tussen doelgroepen. 

“Het blijft bijzonder idee dat je als derde persoon in de organisatie de verkiezingsuitslag weet” 

Veel (jonge) mensen weten niet wat een waterschap doet. Dat zorgt ervoor dat zij niet gaan stemmen. Wil je een hogere opkomst, dan moet je daar als eerste verandering in brengen. Maar hoe? STER gooide het roer om door de landelijke campagne van de Unie van Waterschappen naar een regionale campagne te vertalen. 

Zo bracht ze het onderwerp dichter bij de inwoners. Ook kreeg de kieswijzer een upgrade naar een 360° variant. Zo kwam de kiezer letterlijk en figuurlijk niet voor verrassingen te staan. 

Kiezen kan lastig zijn. Zeker als je overloopt van goede ideeën en je ze het liefst allemaal wil uitvoeren. Dan komt toch het onderwerp ‘budget’ om de hoek kijken. Durf je te inveSTERen in een nieuwe aanpak of kies je voor een veilige, bekende optie? Josje wist bij HDSR politieke belangen en slimme communicatie acties samen te brengen in één doelgerichte campagne. 

“De verkiezingsopkomst was bijna 3,5% hoger dan tijdens de verkiezingen van vier jaar geleden. Daar heeft de campagne absoluut een rol in gespeeld.” 

STER wist de verwachtingen te overtreffen. We maakten inwoners bewust van de belangrijke rol van het waterschap en richtten ons meer op de jonge kiezer. Het resultaat van de campagne? Een opkomst die bijna 3,5% hoger was dan de verkiezingen ervoor. 

Meer weten over dit project? Bel met STER op 073-7200750

“We zijn blij dat zoveel mensen een stem hebben uitgebracht. Wonen, werken en recreëren is niet vanzelfsprekend in een laaggelegen land als Nederland. Het werk van het waterschap is belangrijker dan ooit. We hopen dat dit voor veel mensen een motivatie is geweest om te stemmen.” 

~ Jeroen Haan, Dijkgraaf Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden