We vroegen alle Sterren om in hun glazen bol te kijken en een voorspelling te doen voor 2018. Vijf Sterren. Vijf specialismen. Vijf inzichten in het nieuwe jaar.

De eventtrend die 2018 gaat domineren is… terug naar persoonlijk. Waar de afgelopen jaren de nadruk met name lag op innovatie, vernieuwing en zo onderscheidend mogelijk zijn, verschuift de focus in 2018 naar persoonlijk, warm en met vertrouwen. Niet alleen intern bij personeelsbijeenkomsten, maar juist ook als het gaat om de klant. Die we niet voor niets ‘relatie’ noemen. Samen iets beleven en ervaren. Ik noem pijlers als vrijwilligerswerk, duurzaamheid en de maatschappij. Daar richten we ons steeds meer op. Ik kan niet wachten om dit alles samen met onze klanten vorm te geven!

De belangrijkste communicatietrend van 2018 is… storytelling! Ook in het nieuwe jaar is een krachtig verhaal (corporate story) een gegarandeerde múst. Sterke content met de juiste feeling en een uitgekiend ritme. Een goed verhaal dat zorgt voor kippenvel bij jouw doelgroep. Dé perfecte basis voor iedere campagne. Maar hoe kom je tot een sterke story? Door data te verzamelen en onderzoek te doen. Wat spreekt jouw doelgroep aan? Wat drijft je doelgroep? Hoe zorg je er voor dat je ze écht raakt? Een stevige basis voor een goed verhaal mét effect.

Een communicatieterm die je in 2018 meer gaat horen… snackable content! Ook in het nieuwe jaar geen lange teksten zonder kopjes en witregels. Wel informatie die makkelijk te verteren en snel te scannen is. Denk aan korte teksten en overzichtelijke infographics. Mét bulletpoints, actieve zinnen en passend beeld. Nope, ook in 2018 komen we niet weg met nietszeggende shutterbeelden. Álles moet raak zijn. Snackable content dus. Short, sweet and extremely filling! Jammie!

De socialmedia-trend waar je in 2018 niet omheen kunt… is het toevoegen van beweging aan je content! Een animatie, video, stop motion en stories. Motion is het toverwoord. Wist je dat jouw ‘lezer’ in 3 seconden beslist of hij of zij verder kijkt?

Een communicatieprofessional moet in 2018 rekening houden met… de beweging van tekst en beeld naar beleving. Deze beweging hangt nauw samen met de komst van nieuwe technologieën zoals Virtual- en Augmented Reality. Wees slim. Omarm nieuwe dimensies. En heb oog voor communicatie gericht op álle zintuigen. Hoe je dat moet doen? Door je te laten inspireren door andere vakgebieden. Zoals industrial design en gaming. Maar ook door samen te werken met partijen buiten je bestaande adressenboekje. Tijd voor een frisse wind! Voel je hem al … ?