Project omschrijving

Anja Horvers – keramiek & creativiteit

Vraag

In 2018 maakte Ster tijdens een bijeenkomst van het WK Handboogschieten – dat in juni 2019 in ‘s-Hertogenbosch plaatsvindt – kennis met Anja Horvers. Een energieke vrouw met de ambitie een eigen bedrijf te starten. Een bedrijf dat zich richt op sponsoring, netwerken, studenten, maatschappij, organiseren, financiën, creativiteit, hondjes én /of keramiek. Anja Horvers haar vraag: hoe kan ik al deze ideeën combineren tot een succesformule voor mijn nieuwe bedrijf ‘Zanja’ (afgeleid van Ons Anja)?

Aanpak

Stap 1. Positioneringsworkshop
Tijd om meer focus aan te brengen en richting te kiezen. Een sterke basis vanuit waar Anja haar nieuwe bedrijf kon starten. Het doel van de positioneringsworkshop die Ster organiseerde was dan ook om tot een scherpe positionering te komen, inclusief heldere kernboodschap. Waarmee de juiste doelgroep wordt bereikt en bij hen de juiste snaar wordt geraakt: herkenning én erkenning. Al snel kwamen we samen tot de conclusie dat cijferlijsten en visitekaartjes niet Anja haar passie zijn, maar dat keramiek en creativiteit de kern van de droom van Anja vormen.

Op basis van deze uitkomst zijn we verder gaan denken over verschillende verdienmodellen. Welke diensten en productgroepen zijn er te bedenken met keramiek als basis? En wat is de rode draad? Na een korte brainstorm kwamen ‘rust’ en ‘ontspanning’ als thema’s vaker naar voren. Hiernaast bedacht Ster samen met Anja verschillende promotie- en combi-acties.

Stap 2. Moodboardsessie
Ster organiseerde een moodboardsessie om de thema’s ‘rust’ en ‘ontspanning’ te visualiseren. Een compleet overzicht van kleuren, materialen en beelden die Anja aanspreken én bij de positionering passen. Het fysieke moodboard heeft Ster na de sessie digitaal uitgewerkt en vormt de basis voor de huisstijl die we later ontwierpen.

Stap 3. Bedrijfsnaam
Tijd voor een pas op de plaats. Want de beoogde naam ‘Zanja’, past die wel bij het nieuwe bedrijf en de voorziene doelgroep? Is het gebruik van Anja haar eigen voor- en achternaam niet veel sterker? Anja Horvers als merk. Daar kozen we uiteindelijk voor.

Stap 4. Huisstijl
Aan de hand van de moodboardsessie ontwierp Ster de nieuwe huisstijl, inclusief kleuren, lettertypes en een beeldmerk. Ook leverde Ster een compleet huisstijlhandboek aan, dat als basis dient voor het ontwerp en de ontwikkeling van toekomstige communicatiemiddelen.

Stap 5. Communicatiemiddelen
Ster ontwikkelde de website (www.anjahorvers.nl), inclusief technische bouw, visueel ontwerp en sfeerfotografie. Daarnaast ontwierp Ster de visitekaartjes, een mailingtemplate en een A5-flyer. Tot slot blijven we, met veel plezier, betrokken bij Anja Horvers als contentpartner. Zo kan Ster haar blijven ondersteunen op het gebied van communicatie.

Het resultaat

”Trots op de start van mijn bedrijf Anja Horvers Keramiek & Creativiteit. De ‘sterren’ van STER hebben mij hierin zeer professioneel begeleid. In persoonlijke sessies hebben zij mijn droom vormgegeven en tot werkelijkheid gebracht.

Mijn huisstijl heeft de uitstraling gekregen die ik voor ogen had. De communicatiemiddelen die STER heeft ontwikkeld stralen het gevoel uit dat ik aan mijn toekomstige cursisten wil overbrengen.

Ik kwam erachter dat bij de opzet van een eigen bedrijf heel veel komt kijken. Ik wil mijn tijd met name richten op Keramiek & Creativiteit. Daarom geeft het me een vertrouwd gevoel dat STER mij ook in de toekomst blijft ondersteunen bij de externe communicatie. ‘

– Anja Horvers

Meer weten over dit project? Bel met Muriel op 073-7200750.