Project omschrijving

Allerzorg

HR-processen en interne communicatie

Vraag

De HR-afdeling van Allerzorg is verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met het personeel van de zorgorganisatie. Bestaande uit diverse labels, zoals Allerzorg Thuiszorg, maar ook labels als Bloemendael, Compartijn, Thuismakers, Van Hollant en Wonen bij September. Allen gericht op het leveren van (exclusieve) woonzorg aan ouderen. Verder valt ook het personeel van PGZ, Woonzorgnet en Zorggroep ’t Zicht onder de verantwoordelijkheid van de HR-afdeling van Allerzorg. Deze labels leveren zorg aan mensen met een GGZ-indicatie.

Allerzorg vroeg aan Ster om te helpen bij het professionaliseren van het instroomproces voor nieuwe medewerkers. Want, ieder label hanteerde een eigen proces. Met eigen systemen en communicatiemiddelen. Er was vanuit de verschillende labels een diversiteit een documenten, initiatieven en uitingen ontstaan. Tijd om het gehele instroomproces onder de loep te nemen, met veel aandacht én een berg aan praktisch vernuft.

Doel

Wat hopen jullie met onze inzet te bereiken? Dat is de eerste vraag die we altijd aan onze nieuwe collega’s stellen. Het antwoord van Allerzorg? We hopen dat we het instroomproces zó kunnen inrichten, dat nieuwe medewerkers de gehele onboarding als soepel en warm welkom ervaren. Van het tekenen van het contract tot en met de eerste werkdag. We willen ze een fijne start geven. Uiteindelijk moet dit bijdragen aan het behoud van medewerkers. En uiteraard denken we – door systemen en communicatiemiddelen samen te voegen – kosten te besparen. Kosten die we vervolgens in goede zorg kunnen investeren.

Pagina uit digitale onboarding gids.

Aanpak

Met een interne werkgroep heeft Ster de wensen vanuit de werkvloer opgehaald. In deze werkgroep participeren afgevaardigden van alle labels. De wensen van de werkvloer vertaalden we in een praktisch, overzichtelijk en vooral werkbaar proces. We bedachten de acties én voerden uit. Van het visualiseren van processen, tot het ontwikkelen van animaties en het herstructeren en vullen van het Intranet. Maar ook stelden we een welkomstpakket samen en ontwikkelden we diverse middelen voor onder andere het verzuimbeleid en een gedragscode. Dit alles in een door ons ontwikkelde herkenbare, frisse nieuwe stijl.

Artwork animaties (arbeidsvoorwaarden, functiehuis en opleidingen).

Resultaat

Een professioneel instroomproces voor nieuwe medewerkers van alle labels. De perfecte basis voor het door- en uitstroomproces waarvoor we onze mouwen ook mogen opstropen. Let’s go!

Meer weten over dit project? Bel met Muriël op 073-7200750.