Beginnen doen we bij het begin. Wat gaat er veranderen en voor wie? Wat blijft hetzelfde en wat heeft de organisatie al meegemaakt. We brachten het allemaal in kaart. Door met management en teamleiders te praten en de inzichten te vertalen naar goede, eerlijke communicatie. Dit alles met een tweeledig doel, namelijk vanuit een strategische aanpak medewerkers een goed gevoel geven over de fusie én hen zo goed mogelijk ondersteunen in praktische zin.
Die praktische zin vertaalde zich naar concrete middelen als:
- Een onepager (veranderdocument) met hierin alle belangrijkste informatie en vragen van medewerkers beantwoord
- Een handreiking met een overzicht van alle praktische instructies voor het overgaan naar een nieuwe organisatie (eerste hulp bij inloggen, opnemen van de telefoon, etc.)
Teamleiders hielden ons op de hoogte over het sentiment op de werkvloer en vragen die leefden onder medewerkers. Het management bezocht locaties om in gesprek te gaan met aanstaande collega’s. Andere stakeholders (de directe omgeving, de lokale media, andere zorginstellingen) stelden we op tijd op de hoogte, waarbij we uiteraard zowel de boodschap als het kanaal goed op de doelgroep afstemden.
“Onze organisatie fuseert met een andere GGZ-zorginstelling. Kan STER ons adviseren over de interne en externe communicatie? En helpen bij de creatie ervan?”
“STER heeft ons gedegen communicatie-advies en praktische ondersteuning gegeven rondom de juridische fusie. Dit heeft ertoe bijgedragen dat het communicatietraject soepel is verlopen. Steffie is een fijne sparringpartner die kritische vragen durft te stellen, waardoor we onze gezamenlijke doelstellingen hebben behaald.”
~ Communicatiemedewerker GGZ-instelling
Het primaire doel was om medewerkers een goed gevoel te geven over de fusie en hen zo goed mogelijk te ondersteunen, en dat is zeker gelukt. Alle medewerkers kozen ervoor om mee over te gaan naar de nieuwe organisatie. En dat niet alleen, de overgang werd omarmd. Missie geslaagd.