Enpuls, een onderdeel van netbeheerder Enexis, vroeg STER om een event te organiseren dat een boost moest geven aan de energietransitie. Door collega’s, relaties en samenwerkingspartners van het gebaande pad af te leiden en routinematig denken en werken te doorbreken. Hoe wij ervoor hebben gezorgd dat de juiste energie vrijkwam? Door een jaarlijks event te organiseren dat anders dan anders is.
Concept & Programma: STER bedacht een concept dat past binnen de missie van Enpuls: innoveren & inspireren. Daar zijn prikkels voor nodig. Heel veel prikkels. Een concept voor een relatie-event moest daarom anders dan anders zijn. enusual dus. Omdat het event jaarlijks terugkeert is het belangrijk dat bezoekers en opdrachtgever telkens weer verrast worden.
Het programma mocht vanzelfsprekend ook niet standaard zijn. Daarom geen plenaire sessies met statische presentaties. Bezoekers moesten buiten de gebaande paden treden. Gestimuleerd raken hetzelfde te doen in hun dagelijkse werk. Daarom koos STER voor elektrisch vervoer middels pendeldiensten naar de locatie, presentaties in een 3D film, interactieve Lagerhuis discussies, een start-up fair en een workshop waarbij de deelnemers werden gestimuleerd in kansen te denken! Na dit enusual en inhoudelijke programma hebben de gasten kunnen napraten en culinair genieten tijdens het Food for Thought festival.
Communicatie & PR:
Een enusual event waarvoor bezoekers op de usual way worden uitgenodigd? Dat kan natuurlijk niet. Daarom ontwierp STER een 3D leporello uitnodiging. Maar ook kregen geregistreerde bezoekers een customized Virtual Reality bril thuisgestuurd. Deze maakte deel uit van één van de programmaonderdelen. Ook verzorgde STER de nodige online aandacht voor het event.
De eerste editie van enusual smaakte naar meer, dus organiseerde STER ook de tweede editie van dit ongewone event in opdracht van Enpuls. Opnieuw met het doel deelnemers te prikkelen en met elkaar in gesprek te brengen over de toekomst van energietransitie. Maar ook weer anders dan anders. Het buiten de gebaande treden begon al bij het ontvangst, waar de deelnemers niet een naambadge kregen, maar een badge met daarop een kleur, voorwerp en foto. Dit stond voor de programmaonderdelen, maar dat werd uiteraard niet verteld. Zonder een programma of route gingen de deelnemers op ontdekking. Van een openluchtmaSTERclass tot 30-minute sessies. En van vleesijs tot een vega barbecue. Dit alles werd omlijst met onverwachte fun elementen. Er werd nagedacht, geïnspireerd, gecreëerd én ontmoet. Na het event waren Enpuls en STER het eens: de enthousiaste ontmoetingen zetten we graag voort!
Communicatie & PR:
De communicatie van de tweede editie werd gericht op nature & technology. Voorwerpen werden in beeld samengevoegd, wat zorgde voor verrassende beeldelementen. Een lamp gecombineerd met een broccoli en een blad samengevoegd met een stekker. Door middel van gifjes brachten we de elementen tot leven. De gifjes werden gebruikt in de uitnodiging, op LinkedIn en op www.enusual.nl.
Na twee succesvolle edities van enusual, mocht STER ook enusual III organiseren in opdracht van Enpuls. Dit keer stond de emotie achter transitie als thema centraal. Wat de omgeving, natuur en het comfort die ons lief zijn, zijn aan het verdwijnen. We worden omringd door transitie. Dat te voelen en daarmee om te gaan roept veel emoties op. Iets dat veel verder gaat dan je hoofd. Emotie is iets wat je ervaart met al je zintuigen. Daar gaven we tijdens enusual III ruimte voor. Door te praten met het hart, te luiSTERen naar verbeelding, transitie te zien, verandering te proeven en uiteindelijk te lachen om jezelf.
STER bedacht samen met de opdrachtgever het concept, vertaalde dit door in het programma, regelde sprekers en workshops, ontwierp een foto-expositie binnen het thema, faciliteerde een hoorspel voor tijdens de break en regelde de catering, aankleding, communicatie en techniek van het event.
Bij enusual hoort natuurlijk een uniek ontvangst. Zo konden bezoekers bij binnenkomst kiezen uit twee verschillende routes.
Route 1 was ‘Ik wil verrast worden’, hierbij kreeg de bezoeker een random workshopkaartje zonder tekst of uitleg. Route 2 was de route ‘Ik wil kiezen’, hierbij mocht de bezoeker kiezen voor één van de twee workshops aan de hand van twee fotoborden.
Zonder extra informatie werden bezoekers na een heerlijke lunch uitgenodigd voor het eerste plenaire gedeelte waarin Evanne Nowak deelnemers via een lezing meenam in het thema. Na de lezing startten we een video in met instructies voor de volgende stap.
Namelijk twee workshops: 1) het seminar luiSTER & verbeeld, gefaciliteerd door Ivo en Frank van We Are Sun City en 2) de sessie zie & voel, gefaciliteerd door klimaatpsychologie Evanne Nowak.
Na de workshops was het tijd voor een break. Wat uiteraard ook een zintuigelijke ervaring moest zijn om niet te vergeten. Na de break gingen bezoekers het laatste onderdeel van de dag in. Beginnend met een gedicht en een lezing door Dina El Filali en gevolgd door de nieuwsshow van de Speld LIVE om de dag luchtig en met een lach af te sluiten.
Bekijk hier de aftermovie van enusual 2019
Communicatie & PR:
Bij de derde editie van enusual zetten we WhatsApp in als primair communicatiemiddel. Superhandig als je direct en snel met mensen in contact wilt komen.
“STER wist ons positief te verrassen door een vaag idee van twee explorers te vertalen naar een origineel, raak en concreet concept voor een evenement. Ook de organisatie van het evenement was in handen van STER. En het mag gezegd worden, alles klopte tot in de puntjes en zag er gelikt uit. De tweede editie van enusual zal dan ook niet lang op zich laten wachten!”
Frank van Rossum – Explorer bij Enpuls
“Veel dank dat jullie me de vrijheid hebben gegeven om zo’n spannend openhartig gesprek te kunnen faciliteren. Dank voor het meedenken. Fantastische voorbereiding en uitvoering!”
Evanne Nowak – Spreker en gespreksleider bij enusual III